Виховна робота

Маленькі мовознавчики                    
  «  МОВУ  ЗНАЮ  І  ЛЮБЛЮ, ВСІ  ЗАВДАННЯ  ПОРОБЛЮ!»
Тема: перевірити  мовні  знання  учнів  через  виконання  дидактичних  ігор;  розви-вати  пильність, мислення учнів;  формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава, розширювати зна-ння про красу і багатство української мови,  пробудити почуття національної гідності, виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всьо-го свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

ХІД   ЗАНЯТТЯ
І. Орг. момент.
- Доброго дня всім!
ІІ. Актуалізація знань.
Бесіда .
-  Яку тему з літературного читання ми недавно вивчали? (Т.Г.Шевченко –      великий народний поет і художник.)
- Так хто ж такий Т.Г.Шевченко?
- Що святкуватимемо 9 березня? (День народження Т.Г.Шевченка)
- Який наказ поета вивчили?
Не цурайтесь того слова,                                                                                                                                      що мати співала,                                                                                                                                                                         як малого сповивала,                                                                                                                                                                                            з малим розмовляла.
Як ви розумієте слова поета? Якою мовою розмовляла мама? (Рідною, українською.)
А хто знає, що відзначаємо 21 лютого? (21 лютого – Міжнародний день рідної мови )
А яка мова рідна для нас,  українців? (Українська)
Отже, кожного року, 21 лютого  український народ, ми з вами,  відзначаємо  День української мови.
Це день повернення українців до їхньої історичної пам’яті. І один із шляхів до такого повернення є оволодіння рідною, українською мовою.
ІІІ. Повідомлення теми і мети заняття. Мотивація навчальної діяльності.                                                            - Наше сьогоднішнє заняття присвячене  рідній  українській мові.                                                                -  Перевіримо, як ви знаєте українську мову, хоч ви ще й маленькі.  Тому наше заняття      так і називається «Маленькі мовознавчики». Девіз уроку: «Мову рідну я люблю,  всі завдання пороблю».
ІV. Робота над темою заняття.
Вступне  слово  вчителя.
-  Кожного року 21 лютого увесь світ відзначає Міжнародний день рідної мови. Це свято досить молоде. Воно було запроваджене у листопадi 1999 року згідно тридцятої сесії  Генеральної конференцiї ЮНЕСКО з метою захисту мовної й культурної багатома-нітності.
Заснування цього свята має велике значення, тому що, за оцiнками фахiвцiв, на сьогоднi iснує близько 6000 мов. І багатьом iз них загрожує зникнення.                                                                               Історія свята, на жаль , має трагічний початок.  21 лютого 1952 року в Бангладеші пакистанська влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової забо-рони на використання в країні своєї рідної -  бенгальської мови. Відтоді кожного року  Бангладеш відзначає  день  полеглих за рідну мову. Минуло багато часу. Саме за пропо-зицією цієї країни ЮНЕСКО проголосило 21 лютого  Міжнародним днем  рідної мови. А   починаючи з 21лютого 2000 року, цей день відзначають і в Україні.
Ви запитаєте,  чому ж і ми, українці , приєдналися до цього свята? Що ж загрожує нашій рідній мові?
 Жодній мові світу не було так тяжко, як українській. Нашу мову принижували, не давали їй розвиватися, неодноразово забороняли, знищували, навіть букварі, щоб ук-раїнські діти не могли вивчати рідну мову. Протягом багатьох років українська мова, пісні, книги були заборонені. А робилося це ось з якою метою: якщо знищити мову, зникне і сам український народ, не існуватиме України як держави.
І от що відбувалося.
1720 рік – російський цар Петро І заборонив друкувати книги українською мовою.
1769 рік – видано розпорядження російської церкви про вилучення у населення України українських букварів та церковних книг українською мовою.
1775 рік – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.
1863 рік – указ міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.
1876 рік – указ царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.
1884 рік – закрито всі українські театри.
1914 рік – цар Микола ІІ ліквідує українську пресу.
1983 рік – видано наказ про посилене вивчення російської мови у школах.
1989 рік – видано постанову, яка закріплювала в Україні російську мову як офіційну, загальнодержавну.
Рідна мова – це скарбниця народної мудрості, криниця живої води, невичерпне джерело добра, нескінченна річка слів, струмок надії. Українська мова – це мова віршів, пісень, казок, прислів’їв, приказок, скоромовок, легенд нашого краю. Це наше багатство. Слово – найтонше доторкання до серця. Воно може стати і ніжною квіткою, і живою водою, що навертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом , і брудом. Мудре і добре слово дає радість, незрозуміле і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу й безнадію й одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, народити віру в людині і зародити невіру, надихнути на працю і скасувати силу душі... Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити.
Нарешті українська мова посіла почесне місце серед інших мов світу, тому що стала державною. Про це, діти, записано в Основному Законі України – Конституції , яка була прийнята на 5 сесії Верховної Ради України 28 червня 1996р. Стаття 10 засвідчує, що «Державною мовою в Україні є українська мова».

Конкурс ім. П. Яцика.                                                                            
Ми пишаємося тим, що є носіями такої красивої, мелодійної мови. Поети назива-ють її золотою, солов’їною, порівнюють з дорогими діамантами. І саме від нас із вами залежить подальша доля рідної мови. Ми мусимо навчитися поважати мову, намага-тися розвивати і вдосконалювати власне мовлення.
9 листопада – День української писемності та мови. Це свято вшановує вся наша держава. Наша мова прекрасна, бо писалась людьми із гарячими серцями: Л. Україн-кою, М. Рильським, П. Тичиною, В. Симоненком, Т. Шевченком, І. Франком та багатьма іншими митцями. Вони всі прагнули, щоб мова огорнула всю Україну.
З  метою пропаганди української мови кожного року 9 листопада проводиться Міжнародний конкурс знавців української мови. Цей конкурс носить ім’я ось цієї людини.
-Хто це?
Петро Яцик
Життя Петра Яцика - це справді яскравий взірець служіння рідному народові, Україні. Доля склалася так, що мусив емігрувати за кордон, де пожив понад півстоліття. Але Яцик ніколи не забував про те, що він українець. Повсюдно прагнув допомогти своєму народові. Ставши видатним бізнесменом, він водночас став і великим меценатом. Пет-ро Яцик допомагав багатьом людям. Усі ж благодійні пожертви мецената на українські справи вимірюються десятками мільйонів. Петро Яцик належав не тільки своїм рідним, близьким, усім, кому він робив Добро. Він належав усьому нашому народові, Україні.
1-й учень.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.

2-й учень.
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!

3-й учень.
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.

4-й учень
В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто безліч знань.

За милозвучністю посідає  ІІІ місце в світі після французької та іранської.
Наша мова прекрасна, чудова, багата. І ми, український наро,  повинні любити і знати свою рідну мову. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю. Тож розпочнемо нашу конкурсну програму.
                                                                   
                                  Конкурсна програма
Розминка  «Спритний язичок».
Вчитель: Потренуємо свій язичок, щоб швидко і чітко відповідати на запитання.

1  конкурс «Загадковий».
Вчитель: Українська мова дуже багата на загадки. Загадки люблять відгадувати всі. Кмітлива і спостережлива людина завжди відгадує загадку. Я сподіваюсь, що всі ви кмітливі, й спостережливі.

Загадки про мову
1.Маленька, менша від мачини,
    Ні з ким не стану на борню.
    А при читанні, коли треба,
    Й людини мову я спиню
    Що це таке?
                        (Крапка)
2.Злита з хвостиком ця крапка,
   Невелика, власне, лапка.
   Робить паузу, всім знайома.
   Як вона зоветься?
                               (Кома)
3.Він після речення, цитати
    Вмостився, схожий на гачок
    Всіх нас примушує питати
    А сам ні пари з вуст — мовчок.
                             (Знак питання)
4.Що за знак - стрункий як спис.
    Він над крапкою завис.
   Спонука до поклику,
   Хто ж бо він?
                     (Знак  оклику)
5.Це не літера, а знак –
    Не поставиш абияк!
    З ким у нього дружба є?
   Тільки з Ю, Я, Ї, та Є!                                                                                                                                       (Апостроф)
  6.Рідну мову я вивчаю,
     З літер вже слова складаю.
     Помічниця ось моя -
     Букви в ній від А до Я
                           (Абетка)
7.Дуже я потрібна всім:
   І великим, і малим.
   Всіх я розуму учу,
   А сама завжди мовчу.
                             (Книга)
                                                                                                                                                                                                                   2 конкурс «Мовна ігротека».                                                                                                                Вчитель:  Спробуємо потренуватися добирати риму.
Знає і мала … ( ДИТИНА-)
Батьківщина в нас … (ЄДИНА.)
І вона про всіх нас … ( ДБАЄ,)
Як у світі жить … ( НАВЧАЄ.)
Робота в групах.
1 ряд. «Впізнай слово».                                                                                                                          (відгадати задумані іменники ,  за допомогою слів , які мають відношення до даних іменників)
Круглий , нитки , спиці , киця ….. клубок.
Ліс , лікар , стовбур , комахи ….. дятел .
Рот , мова , гострий , м'який ….. язик.
Розумна , коси . шапка , мудра …. голова.

2ряд . «Утвори нові слова».
З перших складів поданих слів утворити нові слова.
1) десять, рекорд, воля; ( дерево)
2) мова, лоза, коваль; (молоко)
3) волога, робот, народ;(ворона)
4) долина, роги, газета;(дорога)
5) бегемот, редиска, залізо;(береза)

3 ряд.  "Прояви кмітливість."
Відгадати слова-побратими
1) На неї птах сідає,
    Вона його гойдає,
    А звук ви замініть –
    Звірятком стане вмить. (Гілка-білка)
2)Люблять нас усі збирати
    Після дощику в ліску,
    А як букву Г відняли,
    Будем плавати в ставку. (Гриби-риби)
3) Гуде собі, літає.
    З квіток нектар збирає.
    А якщо ДЖ зітерти -
    Буде в шафі одяг жерти. (Джміль-міль)

3 конкурс «Казковий».
Вчитель:  Немає у світі людини, яка б не любила казки. І дорослі, і малі із задоволенням читають, слухають казки. Українські казки – це творчість народу України. Зараз ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте українські народні казки.
Запитання:
1. Коза принесла козенятам:
К) молоко;
З) пепсі – колу;
А) жувальну гумку.
2. Мишенят у казці звали:
З) Стриб і Скок;
А) Круть і Верть;
Б) Гуп і Ляп.
3. «Коза –Дереза» говорила дідові неправду:
А) зі скромності;
З) через вередливість;
В) тому що сиділа на дієті.
4. У казці «Ріпка» останньою на допомогу прийшла:
А)кішка;
К)мишка;
В) мавпочка.
5. У казці «Колобок» Баба зліпила Колобка з:
К) глини;
Б) пластиліну;
А) тіста.
Вийшло слово казка.

4 конкурс       «Перекладачі».
1. Вчитель: - Послухайте гумореску.
Гумореска
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці.
Має гроші – не мина
Жодної крамниці.
Попросив він: - Покажіть
Кухлик той, що з краю.
Продавщиця: - Што? Чєво?
Я не панімаю.
- Кухлик, люба, покажіть,
Той, що збоку смужка.
- Да какой же кухлік здєсь,
Єслі ето кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови:
- В Україні живете
Й не знаєте мови…
Продавщиця теж була
Гостра та бідова.
- У мєня єсть свій язик,
Ні к чєму мне мова.
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо така сама біда
В моєї корови:
Має, бідна, язика
– І не знає мови!

2.Вчитель:  - Перевіримо, як ви знаєте українську мову. (Робота в групах).                           (Кожна команда отримує слова російською мовою, які потрібно перекласти на українську.)

Російська мова          Українська мова
Зонтик -                          парасолька
форточка -                     кватирка
галстук -                         краватка
чулки -                             панчохи
пуговица -                      ґудзик
хворост -                          хмиз
пешком -                          пішки
елка -                               ялинка
радуга -                           веселка
вместе -                           разом
гвоздь -                            цвях
палатка -                         намет
тетрадь -                          зошит
чемодан -                         валіза
дневник -                         щоденник

5 конкурс  «Суперінтуїція».
Вчитель: - Пояснити значення слів, які уже застаріли, покладаючись на свою інтуїцію.                                                                                                                                                                                              
Мавка – це …                                                                                                                                                                     1)казкова лісова істота в образі гарної дівчини з довгим розпущеним волоссям; лісова німфа;                                                                                                                                                                                  2) водяна німфа;                                                                                                                                                                     3) дуже міцний грубий мотузок із волокна або дроту.
Макітра – це …                                                                                                                                                          1)найвища точка хати;                                                                                                                                                                   2)вид глиняного посуду великого розміру напівсферичної форми з широким отвором;   3)сухі світло-жовті стебла злакових рослин. Що залишаються після обмолоту.
Плавні – це …                                                                                                                                                                          1)пристосування для підводного плавання, що надівається на ноги плавця;                                                2)місця, відведені для вільного плавання людей;                                                                                        3)заболочені, порослі вологолюбною рослинністю низькі береги річок, що затоплюю-ться під час повені.
Цеберка – це …                                                                                                                                                                1)конічна, дерев’яна посудина з дужкою для носіння і зберігання води та іншої рідини; 2)хутро, призначене для пряжі;                                                                                                                                   3)вид породи собак.
                                                                                                                                                                                                     Жупан – це …
1) це такий пан, який постійно журиться;
2) це хлопець, який любить танцювати на дискотеках;
3) це давній верхній чоловічий одяг.
Затірка – це …
1) це дірка, що утворилася від витирання гумкою неправильно написаного слова;
2) це давня національна страва з муки;
3) це неохайний, брудний,  зім’ятий  зошит у рюкзаці.

                                                                                                                                                                                                                         2. Знайди предмет.
1 команда Пацьорки - намисто, стрічки, шнурки, браслет.
2 команда Коснички - намисто, смужки з тканини, стрічки, обруч для волосся.

6 конкурс  «Народна мудрість».
Вчитель: - До перлин української мови належать прислів’я. Вони навчали  людей мудрості. Потрібно знайти кінець прислів’я.

1. Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні.)
2. Вовка ноги  ... (годують.)
3. Кожна жаба ... (своє болото хвалить.)
4. Не такий страшний чорт, … (як його малюють.)                                                                                                                                              5. За рідний край ... (життя віддай.)
6. Не кажи гоп, ... (поки не перескочиш.)
Вчитель: - Вгадай прислів’я на відео.

1) Вовка ноги  годують.                                                                                                                                            
2) Не кажи гоп, поки не перескочиш.                                                                                                              3) Не такий страшний чорт,  як його малюють.
7 конкурс  «Впізнай відому людину».                                                                                                         Вчитель:  - Назвіть історичну або популярну сучасну людину.                                                                                                                                                                                                                                                                                      

1. Дуже розумний князь, любив книги, створив першу в Україні бібліотеку. (Я.Мудрий).
2. Гетьман України, переміг поляків у Наддніпрянщині, пам»ятник на Софіївському майдані. (Б.Хмельницький)
3. Український поет, гордість та символ нації, похоронений в Каневі. (Т.Шевченко)
4. Українська поетеса, жила на Поділлі, з дитинства хворіла, псевдонім пов’язаний з Україною. (Л.Українка)
5. Популярна, розумна, сьогодні в усіх на вустах політик, кандидат у президенти, жінка з косою. (Ю.Тимошенко)
6.Народна артистка України, Росії та Молдавії, популярна співачка, виконавиця пісні «Одна калина за вікном». (С.РОТАРУ)
7.  Знаменитий, український футболіст, капітан збірної, національної команди «Динамо». (А.Шевченко)
8.  Співучий ректор, «юний орел». (М.Поплавський)
9.  Талановита молода співачка, працювала у проекті «Шанс», виконавиця пісні «Відправила меседж». (Н.Могилевська)
10. Українська, народна актриса, знаменита телеведуча, українська Роксолана. (О.Сумська)

8 конкурс  «Смачні змагання».                                                                                                        
Вчитель:: Що не кажіть , любимо ми ,українці , поїсти. І не лише кашу. На нашому столі і борщ, і пампушки, і печеня, квашені яблука і куліш.
Наступне завдання : «Що в продуктовому кошику?».

1. Білий, маленький,
    Бокастий та товстенький,
    Чимсь смачним напхався.
    В окропі купався,
    У дірку впав,
    Там і пропав. (Вареник)
2.Сидить на ложці, звісивши по ножці. (Локшина)
3. Не печене, не варене, а на столі – сніданок. (Молоко)
4. В одній діжці – два тіста . Штовхаються , штовхаються – ніколи не змішаються. (Яйце)
5.Мене не їдять, але й без мене не їдять. (Сіль)
6. Маленькі плоди, як сережки, повисли. Червоні – солодкі , зелені – кислі. (Вишні)
7.Без голови , а ногу маю: бриля на неї одягаю. (Гриб)
8. Круглий як куля. Зелений , як трава. Червоний , як кров. Солодкий , як мед. (Кавун)
9. Як дитиною буваю,пелюшок тоді не маю. Постарію , мов бабуся, в сто пелюшок одягнуся. (Капуста)
10. Неприваблива , шишкувата,
     А як прийде на стіл вона,
     Скажуть весело всі хлоп’ята :
    «Ну й розсипчаста, ну й смачна!»  (Картопля)

V. Підведення підсумків.
Вчитель : -Ось і завершилась наша конкурсна програма. Багато гарних слів ви почули про рідну українську мову. Мине час, і ви подорослішаєте, тому дуже хочеться, щоб ви зростали у ріднім краї, з рідним словом. І ніколи не цуралися рідної мови.
(Підбиття балів, нагородження команд.)
-На згадку про наше свято вручаю кожному учаснику маленькі емблеми «Відчуй смак української мови».
-Завершуємо заняття словами Т.Г.Шевченка
Не цурайтесь того слова,                                                                                                                                 що мати співала,                                                                                                                                                                       як малого сповивала,                                                                                                                                                                                           з малим розмовляла.
  -Ми пишаємося тим, що є носіями такої красивої, мелодійної мови. Поети називають її золотою, солов’їною, порівнюють з дорогими діамантами. І саме від нас із вами зале-жить подальша доля рідної мови. Ми мусимо навчитися поважати рідну мову, намага-тися розвивати і вдосконалювати власне мовлення.
-Тепер ви з гордістю можете сказати: «Я знаю  і люблю  українську мову!»

 

















Комментариев нет:

Отправить комментарий